Det er veldig mye som kan gjøres bedre i den offentlige driften av velferdstjenestene, der det har vært kuttet og kuttet og kuttet de siste tiårene. Derfor har vi ikke råd til å bruke milliarder av skattepengene våre på profitt til kommersielle aktører, vi må i stedet bruke ressursene på å øke bemanningen og sette inn flere fagfolk i de offentlig drevne velferdstjenestene. Skal vi få til bedre tjenester, må de ansatte få tid og rom til å bruke kompetansen sin, og de må lyttes til for å finne ut hvordan kvaliteten på tjenestene kan bli bedre.
Høyere organiseringsgrad, et sterkere tillitsvalgtapparat og mer offentlig innsyn gjør at det er enklere å oppdage kritikkverdige forhold enn hos kommersielle aktører. Mange som jobber i omsorgsboliger drevet av kommersielle aktører, er ikke engang ansatte med normalt stillingsvern, men leid inn som næringsdrivende. Det gjør det vanskelig å si fra når ting ikke er som de skal være.
Er det noe som er byråkratisk, så er det anbudsprosesser og kontraktsoppfølging knyttet til å sette tjenester ut til kommersielle aktører. Her kunne vi kuttet mange årsverk med jurister i byråkratiet og erstattet dem med fagfolk ute blant brukerne av tjenestene.